reklama

Nakupovanie v čase socializmu - zemiaky

V poslednom čase sa objavujú nostalgické spomienky na život v socializme. Že by mali pravdu? No uznajte, nepripadá Vám nakupovanie v preplnených obchodoch nudné? Porovnajte aké čaro malo nakupovanie v časoch minulých.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (98)

Bolo to možno v neskorý, studený, novembrový deň odhadujem v roku 1988. Pracoval som v organizácii, ktorá mala sídlo v budove vedľa centrálneho trhoviska. S kolegom sme šli z práce neskôr. Na trhovisku už bolo mŕtvo, všade tma, nesvietilo žiadne svetlo. Na opačnej strane sa však niečo dialo. Z diaľky bolo vidieť provizórne osvetlené nákladné auto a zhluk tieňov. Nemal som rád pokútne akcie tak som tomu neprikladal pozornosť. Kolega ten sa zorientoval okamžite. „Predávajú tam zemiaky!“ Nečakal na moju reakciu a už v rýchlosti mieril tým smerom. Neváhal som a len s nevôľou pobral sa za ním. Na konci trhoviska stálo nákladné auto z polovice zaplnené vrecami zemiakov. Rada nebola dlhá, stálo tam asi 20 šťastlivcov. Zhodnotili sme situáciu a odhadli, že máme reálnu šancu, že aj nám sa ujde. Rýchle sme zaujali miesto na konci radu. Súdružka stojaca pred nami nás hneď požiadala, aby sme jej podržali miesto. Vraj ide zatelefonovať do búdky manželovi nech príde autom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V rade sme mali čas sa zorientovať. Rozheganá ŠKODA 706 s poznávacou značkou Spišská Nová Ves. Statoční Spišiaci prišli zachrániť Bratislavčanov pred hladom. Tak to celkom nebolo. Iste, cesta cez tri štvrtiny Slovenska na rozbitom náklaďáku bola sama o sebe hrdinstvom. Ani nie tak pre mizerný technický stav ale predovšetkým preto, že sa určite jednalo o „čiernotu.“ Akákoľvek náhodná kontrola príslušníkov verejnej bezpečnosti znamenala obrovský problém. Ak to celé nazveme vtedajšou terminológiou jednalo sa o rozkrádanie majetku v štátnom vlastníctve. Keby o tom vedela strana a vláda určite by rozpoznala vážne deformovanie napĺňania päťročného plánu. To však nikomu zo stojacich v rade vôbec nevadilo. Nikoho to ani nenapadlo. V rade panovala eufória z nečakaného „šťastia“, ktoré nás všetkých postihlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

50 kilové vrecia sa míňali. Dokonca dvojica kupujúcich si pristavila podnikovú 1203 a naložila do nej možno zo 12 vriec. Podaktorí nakladali do embéčiek, žigulíkov či trabantov vrece, možno dve ale väčšina si brala po 20 kilov čo si vyžadovalo presypanie. Zemiaky boli ako po každé špinavé od zeminy. Časť z nich bola poškodená od vyorávača a niektoré zahnievali. Bolo to vtedy bežné.

Kolega predo mnou sa dostal na rad a pýtal 10 kg. Spišiak v montérkach a vaťáku krútiac hlavou mu nasypal. V rade za nami sa ozvalo šomranie. Ja som si zvážil situáciu, stav v peňaženke a predovšetkým cestu mestskou dopravou cez polovicu Bratislavy. Vytiahol som sieťovku a keď som sa dostal na rad vyhŕklo zo mňa „Dve kilá si prosím!“ Chlap oproti mne sa zarazil, uprene a nechápavo na mňa pozrel. Premeral si ma. Rýchle som v pamäti listoval ako sa na Spiši povie dve kilá zemiakov, asi mi nerozumie. Rozumel, veľmi dobre. Skôr ako som našiel odpoveď vyhŕklo zo mňa opakovane „Dve kilá zemiakov si prosím!“ Výzor tváre drsného chlapa sa zmenil na ľútostivý. Za to za mnou to už vrelo. „Nezdržuj! Pošlite toho chumaja preč, nech tu nezdržuje!“ Skôr ako som stihol byť vystrčený z radu šikovný dobráčisko Spišiak mi s porozumením vložil do rúk plnú sieťovku zemiakov a ja som mu vložil do dlane možno 1 korunu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Frustrovaný som prchal z trhoviska. Frustrovaný som už nebol v preplnenej mestskej doprave smerujúcej do Petržalky. Tam som bol hrdina. Ukradomky som si všímal závistlivé pohľady spolucestujúcich na moju sieťovku so zemiakmi.

Ak sa budete najbližšie rozhodovať, ktoré vrecko čistých, vytriedených, nepoškodených (hnilých to už vôbec nie), zemiakov si vložíte do nákupného vozíka tak vedzte, že to je trhový systém. Tie zemiaky - špinavé, rôznej veľkosti, poškodené a aj hnilé, ktoré nie vždy boli, to bol socializmus. Socializmus Vám nedal na výber. Keď Vám ponúkol trebárs zemiaky v zahraničí používané na výkrm boli ste radi, že sú. 

Leonard Malacký

Leonard Malacký

Bloger 
  • Počet článkov:  40
  •  | 
  • Páči sa:  56x

Vo svete okolo nás je toľko zaujímavých vecí. Stačí len si ich všimnúť a porozmýšlať nad nimi. Svet sa stane krajší. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu